De GDPR-processen staan niet op zichzelf.

Als u de instrumenten die GDPR biedt om dataprivacy in uw organisatie onder controle te krijgen, heeft u zeker nieuwe processen en standaardprocedures voor het beheer van privacyverzoeken, datalekken en risico’s toegevoegd.

Als deze worden gebruikt, realiseert men zich heel snel dat deze nieuwe processen deel uitmaken van de totale bedrijfsprocessen en dat ze over verschillende afdelingen heen lopen.

Ze hebben een wisselwerking met andere processen en met mensen op andere afdelingen. En natuurlijk wordt er ook andere terminologie gebruikt. Neem het voorbeeld van de interactie van de afdelingen compliance en IT. Een datalek proces zal een interventie nodig hebben van het IT-team dat dit een incidentenproces met verschillende statussen zal noemen. Zij krijgen taken toegewezen die verband houden met privacyverzoeken of data-inbreuken en waar GDPR strikte en ambitieuze deadlines stelt.

Het mag geen verrassing zijn dat als onze favoriete en meest voorkomende communicatiemiddelen (e-mail) worden gebruikt om informatie en taken uit te wisselen, er verwarring ontstaat, antwoorden te laat komen en deadlines worden gemist. Bovendien leidt dit tot een onnodige overbelasting van de coördinatie- en beheerstaken.

GDPR Processes

Op onze laatste OMNINET-klantendag hebben we de nieuwe OMNIPRIVACY-connector gepresenteerd die helpt om dit op te lossen.

Het onderliggende OMNITRACKER-platform biedt vele mogelijkheden voor koppeling met andere toepassingen en voor OMNIPRIVACY is de standaard Webhook-technologie gebruikt. En dankzij de standaard kan het worden gerealiseerd met eerlijke middelen en termijnen

Enkele voorbeelden: uitwisseling van taken met een kwaliteitsmanagementapplicatie, verwerkingsafspraken met een contractmanagementtool of relevante assets met een CMDB-database.

En natuurlijk hebben we voor de klanten van OMNITRACKER iets extra’s gedaan. De OMNIPRIVACY Plugin voor OMNITRACKER biedt een snelle en eenvoudige integratie van zowel het verzoek om privacy als het proces van data-inbreuk. Als het OMNITRACKER-platform over het Interfacing Framework beschikt, is de link al na één dag operationeel.

Met deze interface willen we niet alleen de efficiëntie van de processen in beide afdelingen verhogen, maar ook de samenwerking verbeteren. En de algehele compliance van de organisatie wordt immers vergroot.